Wednesday, November 17, 2010

20 ways of EFFECTIVE STUDY


1.Baca dan ulang sehingga ingat
2.Baca dari sumber yang berlainan, mudah utk kita igt
3.Tulis apa yang kita ingat
4.Baca dan hafal sambil berdiri
5.Cuba ingat kembali pada waktu lapang
6.Pakai minyak wangi ketika belajar (perempuan tak perlu pakai ketika kuliah, pakai kat rumah je)
7.Berbincang dengan sahabat anda mengenai topik yang anda belajar
8.Create suasana "quiz session"
9.Jangan paksa diri jika terlampau mengantuk ketika study, terus tido
10.Solat malam dan bykkan menghafal al-quran, ia boleh menajamkan fikiran
11.Kurangkan makanan yang banyak MSG dan bahan pewarna
12.Kurangkan makan makanan berat diwaktu tengahari
13.Keluar jogging/workout/outdoor game utk lancarkan peredaran darah
14.Solat dhuha setiap hari, pintu rezeki akan terbuka
15.Jangan tido selepas subuh, bykkan membaca selepas subuh
16.Puasa isnin dan khamis setiap minggu, meninggkat keupayaan otak berfikir
17.Makan malam sebelum maghrib, sunnah nabi dan ia dapat mengelakkan dari mengantuk di malam hari
18.Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran
19.Isi masa terluang dengan membaca buku / majalah / novel berfaedah dan menonton berita / dokumentari
20."Keluar berdakwah". Banyakkan kerja2 dakwah islami, spt usrah, jaulah, khidmat kesihatan dsb, bykkan bergaul dengan masyarakat, insyaAllah minda anda akan terbuka...

Friday, November 5, 2010

The social network

baru shaja selesai menonton filem the social network. filem ini mengisahkan inventor kepada facebook yg menjadi kegilaan ramai dunia hari ini. Mark Zukckerberg, seorang yahudi genius lepasan universiti havard merupakan billionaire termuda di dunia. filem tu mmg best dan menceritakan setiap detik sebelum permulaan facebook, sehinggalah ia berjaya mencapai populariti. tak hairanlah facebook sekarang adalah laman sosial yg paling popular mutakhir ni. sehingga sekarang facebook mendapat gelaran a 25billion usd project. usaha yg dilakukan oleh mamat ni mmg tak terkira byk nya...jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya...

nak ceritkan disni, betapa bijak nya seorang graduan niversiti yang melihat peluang didepan mata, tidak mensia2kan peluang yg ada kerana dia tahu dunia sudah semakin hampir ditangannya jika dia berjaya mencipta facebook. golongan yahudi ni mmg tak pernah berputus asa dan sentiasa ada idea bagaimana nak kuasai dunia. mark zuckerberg bukan seorang yang mata duitan, tapi beliau sedar peluang untuk menguasai "manusia" itu. bagi aku, facebook ni seperti sebuah laman sesawang yang mampu memntau aktiviti harian manusia. every single info about us are at the tip of their finger. patutlah golongan ini mampu menguasai manusia dari sekecil-kecil bidang sehinggalah kepada sebesar-besar bidang.

korang peru tonton filem ni, kalo tak dapat cari bleh amek dari aku. apa yang ingin aku ketengahkan bukan kemegahan golongan yahudi yang aku nak tonjolkan, tapi usaha itu yang membuatkan aku kagum, walaupun mark zuckerberg mempunyai ramai lawan tapi dia mampu menghubungkan ramai kawan. dan usaha yang dilakukan oleh beliau dan rakan2 beliau mmg tak terperi banyaknya...tak mustahil la kejayaan yang mereka capai sekarang amat besar.

cuma aku terfikir, dimana usaha anak muda terutama golongan islam untuk maju dan berjaya sperti mereka, kita juga mampu menguasai dunia dan mengalahkan mereka suatu hari nanti. yang aku lihat orang islam cukup suka menggunakan facebook kerana mereka mampu memanipulasi org lain di dalamnya...bagi aku facebook ni sebenarnya bnyk keburukan dari kebaikan. salah stunya, ia mampu mendedahkan kelemahan diri kita kepada org dan lain dan lebih buruk lagi kepada musuh kita...dan byk lagi keburuka yang aku rasa korang boleh fikirknnya...

video

Friday, July 30, 2010


10 Kriteria Pemuda Ansorullah
Pertama : Pemuda yang siap siaga untuk menyahut seruan perjuangan tanpa sebarang rasa ragu bagi menegakkan syariat Allah swt di atas muka bumi ini. Ikrar mereka ialah ikrar seorang pejuang :


"Sama ada menang atau gugur sebagai syuhada’"









Kedua : Pemuda yang menjunjung segala peraturan dan arahan jamaah serta berdiri teguh bersama kepimpinannya, tidak gentar mendepani cabaran malah bersedia menghadapi apa jua implikasi perjuangan, biarpun terpaksa mengorbankan segala kepentingan diri sendiri iaitu masa, tenaga, harta, darah dan nyawa. Sebagaimana taujihat Khalid Ibnu Walid r.a. ketika berdepan dengan tentera musuh:


"Kami datang dengan suatu golongan yang kasih kepada mati sebagaimana kamu kasih kepada hidup"






Ketiga : Pemuda yang memiliki kualiti dan tahap piawaian melalui pelbagai aktiviti yang disusun dan diatur merangkumi amal tarbawi, amal siasi serta amal kebajikan dan dakwah.


Keempat: Pemuda yang mewarisi kemuliaan akhlak Rasulullah saw dalam mengurus perjuangan mendepani tahaddiyat [ tentangan ] yang dihadapkan oleh musuh kepada kita. Bukan pemuda yang kasar dan ganas, bukan juga pemuda yang ekstrim dan subversif sebaliknya menjadi ....


o Pemuda yang beriman dan bertaqwa
o Pemuda yang berilmu dan berwibawa
o Pemuda yang berorientasikan syariah dan sunnah
o Pemuda yang berhemah dan berhikmah
o Pemuda yang berjiwa besar dan berlapang dada
o Pemuda yang tangkas dan berani
o Pemuda yang cerdas dan cergas
o Pemuda yang sabar dan tabah
o Pemuda yang amanah dan setia
o Pemuda yang rajin dan multazim [ komited ]


Biarpun masyarakat dan dunia modern hari ini memandang sinis penampilan pemuda yang sedemikian , justeru Nabi saw pernah bersabda:


Islam telah bermula dalam keadaan gharib [ asing ], kelak ia akan kembali menjadi asing sebagaimana ia bemula, maka berbahagialah orang – orang yang tetap bersama Islam walaupun dianggap asing.


Kelima : Pemuda yang memiliki aqidah perjuangan yang mantap sekalipun ia adalah seorang pemain futsal yang tegar , memiliki pemikiran Islam yang syumul sekalipun ia seorang seniman dan memiliki keperibadian muslim yang unggul sekalipun ia seorang pelumba motor.


Keenam : Pemuda yang bersedia untuk menjadi Rijaalut Taghyiir [ agent perubah ] yang menggerakkan perubahan dalam negara, masyarakat dan sistem pemerintahannya. Membebaskan negara dan masyarakat dari sistem ciptaan manusia yang korup. Negara dan masyarakat yang hanya mementingkan pembangunan material tetapi meruntuhkan spiritual. Negara dan masyarakat yang hanya mengamalkan semangat perkauman yang sempit dan membina tamaddun serta peradaban terpisah dari wahyu Allah swt.


Ketujuh : Pemuda yang aktif menyertai aktiviti amal Islami , kebajikan dan sosial. Menghubungkan jamaah dengan ummah, menjadi jambatan antara jemaah dengan masyarakat sekaligus menjuarai isu serta menanganinya dengan bijak dan bistari. Memimpin dan membimbing masyarakat secara hikmah berasaskan hujjah, mengambil tempat seorang pemimpin yang disebut oleh Saidina Ali karramallahuwajhah :


Tidak akan sunyi bumi ini dari seorang pemimpin yang bangun berdiri untuk menegakkan agama Allah swt dengan segala hujjahnya.


Kelapan : Pemuda yang tidak membazirkan masa dan tenaganya untuk bertelagah dan saling tuding menuding mencari salah antara satu sama lain sedang tanggungjawab perjuangan ini terlalu banyak dan berat untuk diurus. Rapatkan saff dan eratkan ukhuwwah untuk membina ketumbukan pemuda yang mantap dan perkasa. Firman Allah swt :


"Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan ; kalau tidak nescaya kamu binasa dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi Segala kesukaran Dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang sabar."(Surah Al Anfaal : Ayat 46)


Kesembilan : Pemuda yang senantiasa peka dan sensitif terhadap keperluan jamaah dan tuntutan ummah. Berfikir dan merancang untuk memperkukuhkan jamaah agar senantiasa berkeupayaan menampung tuntutan ummah yang semakin mendesak. Janganlah hanya berpeluk tubuh dan berfikiran kosong sedang amanah pula semakin berat dan mencabar. Sekadar selesa dan teruja memegang jawatan tetapi mengabaikan tanggungjawab yang digalas merupakan satu pengkhianatan yang dimurkai Allah swt. Sabda Rasulullah saw:


"Kamu semua adalah pemimpin dan setiap dari kalangan kamu akan dipertanggungjawabkan oleh Allah swt mengenai kepimpinannya"






Kesepuluh : Pemuda yang berlapang dada, merendah diri dan berjiwa besar. Sedia memberi arahan dan diarah. Sedia memimpin dan dipimpin. Sedia menegur dan ditegur. Sedia mengkritik dan dikritik . Sedia menasihati dan dinasihati. Sedia mentarbiyyah dan ditarbiyyah. Cepat pula belajar dari kesilapan dan pantas mengambil iktibar dari kesalahan. Sedia mendengar pandangan dari siapa jua dan menelitinya lalu mengambil yang terbaik. Firman Allah swt :


"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan Yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan Yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang Yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang Yang berakal sempurna."
(Surah Az Zumar : Ayat 18)

Thursday, July 29, 2010

persamaan yang jelas

SILA LIHAT PERSAMAAN INI
hiburan>pronografi>pergaulan bebas>seks luar nikah>mengandung>buang bayi = Malaysia Maju 2020

tiada kawalan dlm penyiaran hiburan berlebihan pronografi kebiasaan tiada undang2 hukuman AL-QUARAN menyedarkan masyarakat didikan ibubapa kurang sebab mementingkan al-wahn berbanding akhirat...simple equation

Wednesday, July 28, 2010

Orbit dan putaran alam semesta

Satu daripada sebab yang penting daripada seluruh keseimbangan yang teliti di dalam alam semesta ialah seluruh objek langit bergerak dengan mamatuhu laluan orbit tertentu ataupun struktur berbentuk 'sfera'. Walaupun fakta ini baru diketahui, hakikat mengenai orbit ini telah lama dinyatakan di dalam Al-quran;

Dia yang menjadikan malam dan siang, matahari dan bulan, setiap mereka berenang di falak (tempat peredarannya)
Surah al- Anbiya:33


Bintang-bintang, planet dan satelit mengelilingi paksi sendiri dan ruang sistemnya, dan alam semesta yang lebih besar berfungsi di dalam sebuah peraturan yang lebih rapi seperti alat pengawal sebuah mesin.

Orbit di dalam alam semesta tidak terhad kepada pergerakan jasad angkasa yang tertentu. Sistem suria dan serta galaksi-galaksi juga berperanan besar dengan mengelilingi pusat yang lain. Setiap tahun, bumi dan sistem suria bergerak 500 juta kilometer jauh daripada kedudukan pada tahun sebelumnya. Perkiraan telah dilakukan di mana akibat tersasar dengan jarak yang kecil sekalipunberupaya mengakibatkan kemusnahan seluruh sistem. Sebagai contoh, kita akan melihat kesan akibat tersasar landasan sejauh kurang atau lebih daripada 3 milimeter dalam orbit yang normal :

"Ketika mengelilingi matahari, bumi mengikuti seperti suatu orbit dimana setiap 18 batu, ia hanya tersasar sejauh 2.8 milimeter daripada arah. Orbit yang diikuti oleh bumi tidak pernah berubah, kerana walaupun tersasar 2.5 milimeter sebagai ganti 2.8 milimeter, maka orbit tersebut akan menjadi besar dan semua kita akan beku. Sekiranya tersasar sejauh 3.1 milimeter, kita akan mati terpanggang". (Bilim ve Teknik, Julai 1983).

Tuesday, March 9, 2010

knapa sahabatku...kenapa??

aku keliru...adakah kami tidak cukup memberi penerangan, atau mmg korang saja taknak dengar dan terima...ak tak tahu laa sahabatku...

ak rase sedih...rase ditinggalkan...rase dikhianati...kata nak tegakkan ISLAM...tgk ap yg kamu dh buat pada kami...mana ukhuwah kita??

adakah korang merasa jalan ini bukanlah wadah yang sesuai...abis wadah mana lagi...mane lagi kumpulan yang betul2 syumul...ak tak phm knapa jadi camni??kompius...

rasenye sebelum nie dah ditekankan...dah diceritakan panjang lebar...dah diterangkan mana yang kabur, dah diberi peluang kali kedua...tapi knapa buat kami begini...terasa di khianati...ak tak tau nak luahkan kagalauan hati ni melalui tingkah laku sehari2 dngan kamu...takkan kamu tak nampak...arghh...

ak tak paham knapa perlu ada kumpulan lain yg muncul dengan perjuangan yg tersangat kabur...nak menegakkan islam melalui bangsa..!!!pergh kalo begitu, rasullullah membangunkan islam bersama kaumnya shajalah...Imam hassan albanna rasenye tak ditekankan mengenai kepentingan ber"bangsa" dlm perjuangan...habis kalo MELAYU islam nak dijuangkan, mane letaknya bangsa islam yang lain, cina islam, india islam dan sku kaum yang lain....

aku betul2 pelik la dan tak phm...

knapa perlu keluar dari kumpulan ini...knapa??adakah kami tidak pandai ber'ukhuwah'...adakah kumpulan ni prognya tak seronok, membebankan...kalo nak berseronok dalm berdakwah, bukan kaedah nabi...pergilah kamu mengejar penyakit dunia itu...

nak perjuangkan islam bukannya mudah...rasullullah dlu pun dicerca, dimaki, dibaling batu, disimbah najis demi menegakkan kalimah Allah...knapa korg msh tak phm konsep itu...knapa tak amek pengajaran dari peristiwa itu...knapa??knpa buat kami begini??

mana laungan keramat perjuanganmu...adakah itu hanya satu retorik...munafik!...masuk kumpulan ni disebabkan agenda tertentu...perempuan!!nama!!atau mmg niat asal nak merobohkan lagi organisasi yg ada di kampus nie...pelik2!!...

ak btul2 tak phm...kesenangan yg macamana yg kamu nak...igt, perjuangan menegakkan islam mmg sentiasa ada cabarannya, bukannya hanya senang dibentang karpet merah...knapa??

takut kantoi exam kalo byk sgt prog...pergh...kalo tak usaha, mmg susah nak berjaya...Allah yang menentukan, bukan kita yang menetapkan takdir sendiri...kalo ditakdirkan kantoi exam slepas pulun stadi...same jgak...dakwah ntah kemana...plajaran tsangkut...igt!!Allah yang membolak-balikkan hati manusia...

sedih btul kami diperlakukan sebgini...tapi takpe..setiap yg berlaku ada hikmahnya...mgkn inilah yang dapat mendekatkan diri kita kepada Allah...

ikutlah wadah mana yg sesuai bagimu...jgn pula kamu melambatkan proses kemenangan islam...jgn pula ada sengketa yg membejatkan pemikiran pendokong dakwah...igt!! kita, bukan nasionalisme yg kita cari, bukan kesenangan dunia yg kita damba, bukan ilmu phD tgi melangit menjadi ukuran...kita manusia hina disisis tuhan...hamba yg diciptakan utk tunduk dan patuh padanya...menjadi khalifah dimukan bumi ini yg makhluk lain tidak sanggup memikulnya...

ingatlah wahai teman....

Thursday, February 18, 2010

YA ALLAH...ampunilah hambamu ini...




YA ALLAH...ampunilah hambamu ini...

fikiran ku berkecamuk, nape ak wat perkara yg sama, wat mende yg tak berpaedah dan mendatangkan dosa...ya ALLah, tolong lah hambamu ini...ak rase kesepian....takde sape yg nak tegur ak...ak need companion in my life....alhamdulilah, ak berada dlm jemaah yg menegakkan agama MU ya ALLAH, sedikit sbyk ak tidak terpesong jauh...

tapi, bile time cuti je...ak mula buat hal...mgkn krna tidak ad sahabat yg dtg menegur ku...ato mmg perangai ak nie bak si munafik...nauzubillah !!!!

tau tak si muunafik nie lebih susah Allah nak ampunkan dosa berbanding golongan yang lain...Ya Allah, mohon agar ak tidak tergolong dlm kumpulan tu...ak tak mau jadi gunting dlm lipatan, luaran penuh semangat memperjuangkan ISLAM, tp dalam busuk mcm sampah..penuh dosa dan maksiat yang berterusan...ak tak mampu ya Allah...berikan ak seorang yg mampu memperingatkan ak dan membimbing ak di jalan Mu ya Allah....

mgkn hidup ni tak semudah yg ak sangkakan...mmg Allah nak letakkan kta di situasi tu supaya kita bersabar....Allah mmg nak mnguji iman kta...

jadilah ko seorang perantau, mencari pengalaman dan ilmu...dlm masa yang sama memberi ilmu...mgu nie ak tgk filem merantau warrior...filem dari seberang...mmg terbaek...ade pengajaran yg byk dlm cerita tu...mengisahkan seorang anak muda yang bernama Yuda, anak kampung yang merantau ke jakarta untuk mengajarkan ilmu kpd org lain...ilmu ap?? lu tgk sendri cerita tu...huhu

nak ceritakan kat sni, betapa determine nya si yuda ni...semata2 merantau ke tempat org semata2 nak mengajar ilmu yang ada pada dirinya...susah kita nak dapt org yang sebegitu di akhir zaman nie...masyaAllah...

dlm cerita tu si Yuda berjuang semata2 seorang GRO yang dibuli oleh majikannya sendiri yang mana mastermind nya adalah seorang mat saleh yg aktif dlm kegiatan GRO ni...kalo ikutkan mmg tak berbaloi berjuang demi GRO...tapi, Yuda nie mempunyai sikap perihatin dan kasih yg tgi terhadap saudaranya...dan sikap istiqamahnya itu mmg harus dipuji, mane taknye...kenal ngan si heroin tu pun tak sampai seminggu, tapi dirinya penuh semangat nak membantu saudaranya itu walaupun tak kenal sgt, atas nama keperihatinan....

akhirnya Yuda berjaya menyelesaikan misinya, namun dia mati jua akhirnya...agak mengejutkan dna menyedihkan sbb slalunya hero tak mati...tapi dlm citer nie mati la plak..tapi ap pun citer merantau warrior nie terBAEK dari ladang, filem melayu yang mampu mencabar filem dari luar negara...

Tuesday, February 9, 2010

pemimpin

salam alaik...

sudah lama tak menjenguk blog ni...ape dh jadi agaknye...
bebanan tugas yg agk byk menyekat ak utk menghasilkan nukilan kat blog nie...insyaAllah lepas nie pohon padaMu agar menetapkan hati ini utk mengasilkan sesuatu buat islam di ruang maya ini...

sudah hampir dua bulan tidak ketemu, byk perkara yg telah ku lalui...pengalaman yang sukar dicari ganti...inilah antara perkara yang disebutkan oleh imam al-ghazali sebgai perkara yang paling jauh dari kita...iaitu masa...apabila sesuatu perkara sudah kita lalui, sukar untuk mengulangnya kembali...allahuakbar!!

ak telah menggalas tugas sebagai jpm(jawatankuasa perwakilan mahasiswa) di kolej...satu amanah yang kalau dikira tak sanggup untuk di galas...tapi, ade perkara yang kita harus galas iaitu dakwah dan islah..!!

"....kitorang bukannya sangap jawatan, tapi kitorang rase masih ade tanggungjawab yg belum disetelkan, tu yang kami masuk bertanding lagi dlm jpm tahun nie..." ungkapan dari seorang sahabat dari jpm mfi...beliau dan rakan2 beliau sedar akan hakikat tanggungjawab itu...

kem induksi jpm unikl dan induksi peringkat kolej membuka kembali fikiran ku yg dlu jumud dan kalut apbila bercakap soal kepimpinan....ak sedar dlu ak memegang jawatan sebgai pengawas disekolah tidaklah sebaik yang dirasa...rase cam ade lagi kelompongan pada diri ini...

apabila masuk sje kat kolej nie...bru ak sedar mengenai dunia luar yg penuh cabaran...barulah ak rasa seperti keluar dari kepompong rama2...

ak lihat ramai orang...byk sikap dan gelagat...ak menilai satu persatu...ad yang ak respect dn ade yang tidak...byk ak pengajaran dari mereka...

ada juga sestengah mereka yg ku jumpa, lemah dan tidak fokus...terutama mereka yang bergelar pemimpin...membuatkan ak rasa tidak tenteram, nak kata meluat pun ada...tp ak harus reflect kan perkara tu pada diri ak sendri, adakah ak bgus dari mereka atau same je levelnya...

ak harap dpt memperbaiki diri menjadi pemimpin yang lebih baik selepas ini...ak ingin jadikan pemimpin islam sbagi role model...rasulullah, saidina umar, saidina ali, sultan muhammad al-fateh dan para sahabat dan pejuang yg len...